Winterdepressie: wat kun je er tegen doen?

winterdepressie

In het najaar worden de dagen korter. De zon komt later op en gaat eerder onder, waardoor het sneller donker is. De ‘wintertijd’ gaat in en de klok gaat een uur achteruit. Een natuurlijk fenomeen, waar ons lichaam op reageert door meer melatonine aan te maken. Melatonine is een hormoon dat invloed heeft op je dag- en nachtritme, stemming en slaap. Niets mis mee zou je zeggen. Toch hebben veel mensen last een winterdip of winterdepressie in deze periode. Wat is een winterdepressie precies en wat kun je er tegen doen? Ik vertel je er meer over in dit blog.

Wat is een winterdepressie?

Bij een winterdepressie wordt het natuurlijke dag- en nachtritme van het lichaam verstoort. In de zomer zijn mensen over het algemeen veel vrolijker en energieker dan in de winter. Het zonlicht (vitamine D) draagt hier aan bij. Het gebrek aan o.a. licht zorgt ervoor dat een groot aantal mensen zich in de herfst en winter neerslachtig en somber voelen. Je zit fysiek minder lekker in je vel, hebt nergens zin in en slaapt slecht. De ene persoon is hier gevoeliger voor de de andere persoon. Soms spelen ook spanningen en ervaringen uit het verleden een rol spelen bij een winterdepressie.

Een winterdip is minder is vaak minder heftig, maar wel vervelend. Je bent dan vooral somber en moe. Zijn er meer depressieve klachten aanwezig voor langere periode, dan spreken we over een winterdepressie.

De symptomen van een winterdepressie

Het is niet helemaal duidelijk waarom de één wel last heeft van een winterdepressie en de ander niet. Het meest voorkomende symptoom bij een winterdepressie is vermoeidheid. Je zit het liefst de hele dag op de bank met een deken en een kop warme thee. Je bent niet vooruit te branden en je humeur wordt er ook niet beter op. Herkenbaar? Je bent in ieder geval niet de enige. Wist je dat er in Nederland jaarlijks meer dan 40.000 mensen last hebben van een winterdepressie? Dat is best veel! Naast vermoeidheid, zijn er nog meer symptomen bij een winterdepressie:

• prikkelbaar
• slechtere concentratie
• neerslachtig en lusteloos
• slecht slapen
• somberheid
• weinig tot niet meer kunnen genieten
• minder behoefte aan sociale contacten
• meer trek in (slecht) eten
• het gevoel hebben niet meer in balans te zijn

Wist je dat een winterdepressie vaker voorkomt bij vrouwen dan bij mannen? De klachten gaan meestal in het voorjaar vanzelf weer over.

Tips om een winterdepressie tegen te gaan

Heb jij ook last van een winterdip of winterdepressie? Dat is erg vervelend. Omdat de zon in de winter minder schijnt, nemen we minder vitamine D op uit zonlicht. Het kan helpen door in de herfst en winter extra vitamine D3 te slikken. Gelukkig zijn er ook in deze donkere periode nog genoeg zonnige dagen. Ga zoveel mogelijk naar buiten. Een andere oplossing is om te overwinteren in een warm en zonnig land, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen een optie. Nog meer handige tips om een winterdepressie tegen te gaan:

• ga ’s morgens vroeg naar buiten
• drink warme dranken zoals kruidenthee of soep
• sport in de buitenlucht
• eet zo gezond mogelijk
• pak wat vaker de fiets
• vermijd koffie of zwarte thee
• probeer vaker te lachen
• doe leuke dingen met vrienden en familie
• schrijf op wat je voelt

Winterdepressie en coaching

Pas jij al veel van bovenstaande tips toe, maar houd je die sombere gevoelens? Praat erover! Dit kan met mensen uit je omgeving die dichtbij je staan, maar ook met een coach. Praten over wat je bezighoudt of dwarszit, geeft vaak verlichting. Zeker als de symptomen van een winterdepressie jaarlijks terugkomen, is het een goed idee om coaching te proberen. Als coach kijk ik naar eventuele onderliggende oorzaken en help ik jou om beter te leren omgaan met een winterdip.

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen of heb je nog vragen? Mail naar info@massagepraktijkhavelte.nl of bel 06-57219408.

Delen:

Facebook
Twitter
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Heb jij last van je rug, nek of schouders? Of wil je lekker ontspannen? Neem dan contact op en boek een massage.