Spierspanningshoofdpijn: oorzaken en oplossingen

spierspanningshoofdpijn

Hoofdpijn is erg vervelend en hebben we allemaal wel eens. Wist je dat er verschillende soorten hoofdpijn zijn? Zo heb je clusterhoofdpijn, migraine en spierspanningshoofdpijn. De laatste wordt ook wel spanningshoofdpijn genoemd en is de meest voorkomende oorzaak van hoofdpijn is bij mensen. Spierspanningshoofdpijn is bijna nooit ernstig, maar kan je wel beperken in het dagelijks leven. Wil je snel af van die vervelende spierspanningshoofdpijn, lees dan snel verder. In dit blog leg ik je uit wat de oorzaken én oplossingen zijn van spierspanningshoofdpijn.

De oorzaken van spierspanningshoofdpijn

In plaats van meteen een pijnstiller in te nemen wanneer je spierspanningshoofdpijn hebt, is het handig om te weten wat de mogelijke oorzaken zijn. Op deze manier kun je namelijk de beste oplossing vinden. Het is nog niet volledig bekend hoe spierspanningshoofdpijn precies ontstaat. Zo hebben bijvoorbeeld vrouwen meer last van spierspanningshoofdpijn dan mannen en speelt je lichaamsbouw, lichaamshouding en hormonen ook een rol.

De oorzaak van spierspanningshoofdpijn is vaak een combinatie van verschillende dingen. Zo kunnen spanning en stress of gespannen nek- en schouderspieren door een verkeerde lichaamshouding, de hoofdpijn uitlokken of verergeren.

Spierspanningshoofdpijn door stress

Het leven kan soms erg druk zijn, er wordt aan alle kanten aan je getrokken. Anderen hebben bepaalde verwachtingen en voor onszelf zijn we misschien nog wel strenger en veeleisender. Je wilt goed presteren op werk, aandacht geven aan je sociale leven en tegelijkertijd een gezonde lifestyle behouden. Dit alles kan veel spanning en stress veroorzaken, vooral in combinatie met weinig rust. Dit leidt vaak tot vermoeidheid en spierspanningshoofdpijn. Herkenbaar?

Gespannen nek- en schouderspieren

Naast stress hebben ook gespannen nek- en schouderspieren invloed op spierspanningshoofdpijn. Dit ontstaat grotendeels door een verkeerde lichaamshouding of slaappositie. Een andere oorzaak van gespannen nek- en schouderspieren is door constant in een zelfde positie te zitten, zoals bij computerwerk. Bij overbelaste spieren in je schouders of nek krijg je vaak last van hoofdpijn. Dit komt omdat spieren en zenuwen met elkaar verbonden zijn.

Klachten bij spierspanningshoofdpijn

Bij spierspanningshoofdpijn kun je een aantal klachten en symptomen ervaren. Dit is de manier waarop jouw lichaam laat weten dat je uit balans bent:

  • Nek- en schouderpijn, waarvan de pijn doorstraalt naar de achterkant van je hoofd en uiteindelijk naar de voorkant.

  • Hoofdpijn die dof, drukkend of als een strakke band om het hoofd voelt.

  • Hoofdpijn die aan beide kanten van het hoofd of rondom het hoofd zit.

  • Aanhoudende hoofdpijn van uren tot dagen.

  • Moeite met slapen en eten.

  • Gevoeligheid voor fel licht en harde geluiden.

Last van spierspanningshoofdpijn? Dit zijn de oplossingen

Gelukkig is spierspanningshoofdpijn goed te verhelpen en met onderstaande oplossingen kun je dit type hoofdpijn voorkomen, verlichten of verhelpen:

  • Houd een gezonde lifestyle aan
    Alledaagse drukte maakt het soms moeilijk om een gezonde lifestyle bij te houden. Naast dat het spierspanningshoofdpijn kan voorkomen, heeft het ook veel andere voordelen voor je algehele gezondheid. Zorg dat je genoeg slaapt, eet gezond en beweeg regelmatig.

  • Zorg voor voldoende ontspanning
  • Neem je goed tijd voor jezelf? Pak jij de rust die je lichaam nodig heeft? Het is makkelijk om jezelf op de 2e plek te zetten. Probeer regelmatig een rustmoment te pakken; neem bijvoorbeeld een warme douche, lees een goed boek of maak een wandeling door de natuur. Kijk eens waar jij stress van krijgt en of je dit kunt voorkomen of verminderen. Vind je dit lastig, dan kunnen we daar samen eens naar kijken met coaching.

  • Let op je lichaamshouding
    Je bent je vaak niet bewust van je lichaamshouding. En dat is normaal, want je kunt daar ook niet de hele tijd op letten. Pas daarom kleine gewoontes toe die zorgen voor een betere houding. Zit je lang achter de computer? Zet een timer om regelmatig op te staan en wat oefeningen te doen of een stukje te lopen. Sta vaker stil bij hoe je staat. Zet je voeten op heupbreedte, je knieën in een lichte buiging, duw je schouders naar achteren en je borst naar voren.

  • Boek een massage
    Veel stress veroorzaakt spanning en blokkades in je spieren en zenuwen. De spierspanning neemt toe waardoor je klachten zoals spierspanningshoofdpijn krijgt. Met een massage ontspannen je spieren en worden blokkades opgeheven, waardoor je klachten snel afnemen. Regelmatig een massage helpt spierspanningshoofdpijn voorkomen!

Wil je graag van die vervelende hoofdpijn af? Ik help je graag met een massage of coaching. Mail naar info@massagepraktijkhavelte.nl of bel 06-57219408.

Delen:

Facebook
Twitter
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Heb jij last van je rug, nek of schouders? Of wil je lekker ontspannen? Neem dan contact op en boek een massage.