Nekpijn na slapen? Ontdek deze handige oplossingen

nekpijn na slapen

Wordt jij weleens wakker met nekpijn? Dan ben je niet de enige. Nekpijn na slapen komt regelmatig voor en kan meerdere oorzaken hebben. Niets is zo vervelend als je dag beginnen met pijn. Begrijpelijk dat je daar vanaf wilt. Vaak is nekpijn na slapen een teken dat er iets mis is met je slaaphouding. Gelukkig zijn er handige oplossingen. In dit blog leg ik je uit wat de oorzaak is van nekpijn na slapen en wat je eraan kunt doen.

Oorzaken van nekpijn na slapen

Net als bij alle andere soorten pijn, is het ook bij nekpijn belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Heb je nekpijn na slapen, dan wijst dit vaak op een slechte slaaphouding. Dit kan te maken hebben met je matras, hoofdkussen of de positie waarin je slaapt. Ook stress en overbelasting kunnen voor nekpijn zorgen.

Je denkt er misschien niet zoveel bij na, maar hoe je slaapt heeft een grote invloed op je gezondheid. Niet alleen de kwaliteit van slaap, maar ook je houding. Tijdens je slaap gaat je lichaam in de rust- en herstelfase. Lig je niet goed tijdens je slaap, dan wordt je lichaam verstoord. Dit uit zich vaak in een stijve of pijnlijke nek. Maar je kunt behalve nekpijn ook last krijgen van je rug of hoofdpijn. Gelukkig heb je zelf invloed op deze oorzaken en is jouw nekpijn vaak eenvoudig op te lossen.

Nekpijn na slapen door verkeerd matras of kussen

Dat je vaak wakker wordt met nekpijn, heeft regelmatig te maken met een verkeerd kussen of matras. Je lichaam krijgt te weinig (of op de verkeerde plekken) ondersteuning waardoor de nekspieren niet kunnen herstellen tijdens de slaap. Zenuwen in je nek en schouders raken bekneld en spieren worden stijf. Voorkom nekpijn na slapen door te kiezen voor een matras en kussen dat bij jouw lichaam past.

Nekpijn na slapen door onjuiste houding

Iedereen heeft een favoriete slaaphouding, maar de meeste mensen slapen op hun zij. Daarbij lig je in een neutrale positie, met je hoofd, nek en ruggengraat in één lijn. Bij de juiste slaaphouding voorkom je dat nekspieren zich ‘s nachts aanspannen. De kans op nekpijn na het slapen wordt hierdoor flink vermindert. Ben je een buikslaper? Dan is de kans groot dat je last krijgt van je nek. Dit kun je proberen te voorkomen door een slaaphulpkussen te gebruiken, waardoor je minder snel op je buik zal draaien. Het zal even wennen zijn, maar voorkomt wel een hoop (nek)klachten.

Hoe lang kan nekpijn na slapen duren?

Een stijve of pijnlijke nek kan enkele dagen tot weken aanhouden, dat hangt vooral van de oorzaak af. Kijk eerst naar jouw matras, kussen en slaaphouding om te bepalen waar je nekpijn vandaan komt. Weet je zeker dat dit oké is, dan is er een andere oorzaak voor je nekklachten. Soms heb je gewoon slecht geslapen door spanning of stress en heb je daardoor nekpijn. Probeer te ontspannen en geef je lichaam wat rust, dan is het vaak na 1 of 2 dagen weg.

Wat te doen tegen nekpijn na slapen?

Pijn tussen je schouderbladen is erg vervelend. Helpen bovenstaande tips en oefening niet voldoende? Blijf je maar last houden van strakke spieren in je bovenrug? Verwen jezelf dan met een massage! Zodra de spieren meer ontspannen en loslaten, ga je al een stuk beter voelen. Werk jij veel en lang in een slechte houding? Ook dan heb je veel baat bij regelmatig een massage.

Wil je een massage boeken, heb je vragen of wil je weten welke klachten ik allemaal kan behandelen? Mail naar info@massagepraktijkhavelte.nl of bel 06-57219408.

Wat te doen tegen nekpijn na slapen?

Om nekpijn na het slapen te voorkomen of verlichten kun je de onderstaande tips proberen:

  • Let op je werkhouding
    Veel werken achter de computer of in houdingen waarbij je jouw nek belast, kunnen voor nekpijn zorgen. Probeer rechtop te zitten en je schouders te ontspannen. Doe regelmatig kleine oefeningen om je nek soepel te houden. Bijvoorbeeld draaien en naar boven / beneden kijken

  • Leg je telefoon vaker weg
    Weleens gehoord van een text neck? Deze term wordt gebruikt door mensen die continue met hun telefoon bezig zijn. Zo’n houding is slecht voor je nek. Wees je daar bewust van en leg je telefoon wat vaker weg.

  • Strek je nek voor het slapen gaan
    Maak strakke spieren los met wat strek oefeningen, dit kan de pijn verlichten. Eventueel onder een warme douche.

  • Boek een massage
    Verminder spanning in je nek met een massage. Zodra je nekspieren meer ontspannen en loslaten, voel jij je al een stuk beter. Als je dan ook nog de oorzaak van je nekpijn oplost, ben je er zo vanaf!


Wil je een massage boeken, heb je vragen of wil je weten bij welke klachten je bij mij terecht kunt? Mail naar info@massagepraktijkhavelte.nl of bel 06-57219408.

Delen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Heb jij last van je rug, nek of schouders? Of wil je lekker ontspannen? Neem dan contact op en boek een massage.