Hoe zorg je voor een goede weerstand?

goede weerstand

Een vervelend hoestje, verkoudheid of de griep; we lijken er in de koudere maanden soms niet aan te ontkomen. Hoe komt het dat de ene persoon hier amper last van heeft en de andere persoon bijna elke maand wel iets heeft? Dit heeft grotendeels te maken met je weerstand en immuunsysteem. Hoe beter je immuunsysteem werkt, hoe groter je weerstand. In dit blog leg ik uit hoe je jouw weerstand kunt verbeteren, zodat je minder snel ziek wordt. Ook deel ik handige tips die je direct kunt toepassen.

Hoe werkt het immuunsysteem?

Het immuunsysteem is het afweersysteem van je lichaam. Wanneer virussen, ziektes, bacteriën, schimmels of parasieten ons lichaam proberen binnen te dringen, zorgt je immuunsysteem ervoor dat deze worden opgeruimd of vernietigt. Dit is heel simpel gezegd, want het immuunsysteem is erg complex. Een goed werkend immuunsysteem heeft diverse voedingsstoffen nodig zoals ijzer, zink koper, foliumzuur en vitaminen.

Werkt jouw immuunsysteem optimaal, dan ben je bijna nooit ziek. De meeste mensen zijn in de winter vaker ziek. Dit komt vooral omdat we dan meer binnen zitten, de verspreiding van virussen gaat hierdoor sneller en makkelijker.

Factoren die je weerstand beïnvloeden

Heb je een lage weerstand, dan wordt je sneller ziek. Je immuunsysteem werkt niet optimaal, waardoor je kwetsbaar bent voor infecties en ziektes. Wat is de oorzaak van een lage weerstand? Er zijn een aantal factoren waardoor je immuunsysteem verzwakt, denk aan slecht slapen, een ongezonde levensstijl of langdurige stress. Voor een goede weerstand eet je daarom zo gezond en gevarieerd mogelijk. Zorg ook voor voldoende beweging. Wordt je onverhoopt toch een keer ziek, dan ben je er met een goede weerstand zo weer bovenop!

Stress en je weerstand

Stress één van de grootste veroorzakers van een slechte weerstand. Je lichaam maakt tijdens een stressvolle situatie aardig wat cortisol (stress hormoon) aan. Dit hormoon onderdrukt het immuunsysteem, waardoor je weerstand tijdelijk lager is. Normaal gesproken is stress na enkele dagen weer uit je lichaam verdwenen. Heb je last van langdurige stress, dan kan je lichaam niet herstellen en blijft je weerstand laag. Dit kan leiden tot allerlei klachten en ziektes.

Verbeter je weerstand

Wist je dat je zelf veel kunt doen om je weerstand goed te houden? Help je immuunsysteem een handje met de volgende tips:

• Neem voldoende rust
    Gun jezelf een moment van rust. Mediteer in de ochtend, leg je mobiel even weg of maak een wandeling. Het is oké om af en toe niets te doen.

• Eet gezond
    Gezond eten is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. Ook helpt het om je lichaam – en je immuunsysteem – sterk te houden. Veel van de voedingstoffen die je immuunsysteem nodig heeft, komt uit wat je eet. Eet vooral veel groente, gezonde vetten, noten en fruit.

• Drink genoeg water
    Water drinken is erg belangrijk om je lichaam gezond en sterk te houden. We hebben dagelijks zo’n 1,5 tot 2 liter vocht nodig. En daar bedoelen we geen alcoholische dranken mee, want daarmee verzwak je juist je immuunsysteem. Maak er een gewoonte van om voor elke maaltijd twee glazen water te drinken, dan ben je al goed op weg.

• Kom in beweging
    Elke dag een uurtje bewegen heeft een positieve invloed op je weerstand. Zeker in de winter, wanneer we toch al geneigd zijn om op de bank te hangen. Je hoeft echt niet elke dag de sportschool in, een korte wandeling of wat eenvoudige oefeningen zijn prima. Overdrijf niet, want van te lang of intensief sporten stijgen je cortisol levels, wat een negatieve invloed heeft op je weerstand.

• Spring onder een koude douche
    De eerste paar keer is het even wennen, maar daarna went het al snel. Koud douchen heeft een positief effect op je gezondheid en je weerstand.

• Geniet van een massage
    Dit klinkt een stuk beter dan die koude douche hè? Een massage is de ultieme versterker van je immuunsysteem, het bevordert de aanmaak van witte bloedcellen die ziektes bestrijden. Daarnaast remt een massage de aanmaak van cortisol, waardoor je weer ontspant.

Welke tips ga jij toepassen? Verbeter je weerstand en boek snel een massage. Mail naar info@massagepraktijkhavelte.nl of bel 06-57219408.