Last van fibromyalgie? Dit kan je er tegen doen.

fibromyalgie

Elke dag last hebben van pijn door je hele lichaam, daar wordt je niet vrolijk van. Fibromyalgie beïnvloed vaak een groot gedeelte van je leven. Deze aandoening onder controle krijgen is een hele opgave, waar de meeste mensen met fibromyalgie voortdurend mee bezig zijn. Wat is fibromyalgie precies en wat zijn de symptomen? Hoe helpt een massage tegen de spierpijn? In dit blog lees je meer over fibromyalgie en wat je kan doen om de pijn te verlichten.

Wat is fibromyalgie?

Het woord fibromyalgie betekent letterlijk “pijn in bindweefsel en spieren”. De ziekte veroorzaakt chronische vermoeidheid, spierpijn en stijfheid. Het voelt als spierpijn dat je hebt tijdens koorts, alleen gaat het niet meer weg. De meeste mensen (vooral vrouwen) met fibromyalgie krijgen er last van tussen hun 25e en 40e levensjaar. De oorzaak van fibromyalgie is helaas (nog) onbekend.

Symptomen van fibromyalgie

Fibromyalgie is een soort spierpijn, die dagelijks aanwezig is. De pijn komt naast de spieren ook voor in het bindweefsel en in en rondom de gewrichten. Je kan het in je lichaam voelen zoals je nek, schouders, handen, bekken, benen, voeten en rug. Gewone bezigheden zoals huishouden, werken en sporten zijn daardoor soms moeilijk te doen. Slapen is lastig en soms is zelfs fietsen en wandelen al te veel. Dit zijn de meest voorkomende symptomen van fibromyalgie:

• stijve spieren na slapen, lang zitten of liggen
• sombere gevoelens (vooral door slaaptekort)
• pijnlijke menstruatie
• hevige pijn bij de gewrichten en aanhechtingen van spieren en pezen
• allergieën
• diarree
• traag metabolisme
• concentratieproblemen

Fibromyalgie & massage

Door druk uit te oefenen op de spieren en pijnpunten, wordt zowel de toevoer van zuurstof gestimuleerd als de afvoer van afvalstoffen. Vooral het stofje “melkzuur” is verantwoordelijk voor spierspanning en dus een deel van de symptomen van fibromyalgie. Bij massages voor fibromyalgie ligt de focus meestal op pijnpunten bij de schedelbasis, nek en schouders. Spierspanningen op deze plekken kunnen spierspanningshoofdpijn veroorzaken. Door de spanning met massage te behandelen, nemen beide symptomen al snel af. Het komt voor dat de dag na de massage je lichaam wat pijnlijk of gevoelig is. Dit is tijdelijk, de dagen erna voelt het vaak al veel beter.

De positieve effecten van een massage bij fibromyalgie

Een massage heeft voordelen voor iedereen, maar mensen met fibromyalgie hebben er extra baat bij. Heb jij veel last van spierpijn, dan raad ik je zeker aan om regelmatig een massage te nemen. Het kan even duren voordat je de positieve effecten bemerkt. Je spieren en gewrichten hebben tijd nodig om zich te ontspannen. Dit zijn de belangrijkste voordelen:

  • vermindering van spierspanning
  • versterking van het lymfesysteem
  • je lichaam komt tot rust
  • vermindering van stress
  • verbeterde zuurstofopname

Welke massages worden aanbevolen bij fibromyalgie?

Niet elke massage heeft hetzelfde effect; er zijn enkele massages die een betere werking zullen hebben dan andere massages. Laat je eerst goed adviseren voordat je begint met massages voor je fibromyalgie. Klassieke ontspanningsmassages en lymfedrainage massages worden meestal als erg aangenaam en effectief ervaren. Een cupping massage is ook een goede optie als je last hebt van fibromyalgie.

Kan ik mezelf een massage geven?

Je hebt natuurlijk niet altijd toegang tot een masseur of fysiotherapeut, dus het is erg handig om zelf enkele massagetechnieken onder de knie te hebben. Een groot deel van je lichaam kan je zelf masseren, inclusief een aantal van de typische fibromyalgie pijnpunten.
Met een tennisbal masseer je deze pijnpunten door zachte, draaiende bewegingen te maken. Probeer dit zo’n 25 minuten aan te houden.

Tips om fibromyalgie te verminderen

Omdat er geen kant-en-klare remedie voor fibromyalgie bestaat, is een gezonde leefstijl één van de belangrijkste behandelingen. Fibromyalgie is een aandoening die erger wordt bij periodes van stress en ziekte. Goed voor jezelf zorgen is de boodschap. Een gezonde leefstijl bestaat vooral uit een gevarieerd en voedzaam dieet, voldoende beweging, veel water drinken en zo min mogelijk stress. Lichaam en geest in balans! Dit is wat je zelf kunt doen om de klachten te verminderen:

– vermijd suiker, nicotine en alcohol
– eet veel groente en fruit
– drink genoeg water (of brandnetelthee, kokoswater etc.)
– verminder stress
– blijf bewegen met een lage intensiteit
– praat erover
– ga ontspannen naar bed (verminder schermtijd)
– verlicht de symptomen met een massage

Wil je graag verlichting van je fibromyalgie? Ik help je graag met een specifieke massage om de spieren te ontspannen en de symptomen te verminderen. Ook kan ik je leren omgaan met fibromyalgie door middel van coaching. Maak een afspraak via info@massagepraktijkhavelte.nl of bel 06-57219408.

Delen:

Facebook
Twitter
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Heb je pijnklachten, stress of andere onverklaarbare klachten, neem dan contact met mij op. Samen kijken we wat de mogelijkheden zijn.