De voordelen van coaching bij langdurige ziekte

Coachen bij ziekte

Is jouw lichaam al een langere tijd uit balans door ziekte? Dit heeft een enorme impact. Je hoort regelmatig dat je ermee moet leren leven, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt je eenzaam voelen of je weet niet precies hoe je jouw leven weer invulling moet geven. Hoe ga je om met langdurige ziekte? Coaching kan daar goed bij helpen!

Langdurig ziek, wat nu?

Bij chronische of langdurige ziekte lijkt het soms uitzichtloos. Je hebt misschien fysieke beperkingen door je ziekte, maar ook mentaal krijg je een flinke klap. Vooral in het begin denken veel mensen die langdurig ziek zijn in beperkingen. Alleen aan wat er niet meer mogelijk is. Om hieruit te komen, is flink wat discipline, doorzettingsvermogen en acceptatie nodig.

Opnieuw leren denken in mogelijkheden en hoe je invulling geeft aan je nieuwe leven is een fysiek en mentaal proces. Je kunt veel zelf doen, maar het is ook heel normaal om daarbij hulp te vragen.

De gevolgen van langdurige ziekte

Bij een chronische of langdurige ziekte gaat er vaak een heel proces aan vooraf. Het begint meestal met wat vage klachten die langzaamaan steeds erger worden. Je leven draait grotendeels om ziek zijn, pijnbestrijding en genezen. Je hebt nog hoop dat het goed komt en probeert van alles. Tot je het bericht krijgt dat er geen oplossing lijkt te komen. Vanaf dat moment val je in een gat, want artsen zeggen niets meer te kunnen doen. Dat is natuurlijk niet wat je wilt horen. Je wereld staat volledig op zn kop. Normale dingen uit het dagelijkse leven worden ineens lastig of onmogelijk, dat is lastig te accepteren. Vrienden en familie kunnen veel steun bieden, maar hebben vaak te weinig kennis en ervaring om je echt te begeleiden in je ziekteproces.

Ben je langdurig ziek, dan is er continue een strijd tussen je lichaam en geest. Aan je lichaam voel je dat het mis is, maar in je hoofd wil je niet ziek zijn. Grote kans dat je (pijn)klachten hebt, waardoor je energie niveau snel afneemt. Hoe geef je jouw grenzen aan? Hoe verdeel je jouw energie? Kortom: hoe ga je verder met je leven ondanks de pijn en/of ziekte?

Coaching bij langdurige of chronische ziekte

Nadat je de diagnose hebt gekregen, is er vrijwel geen tot weinig begeleiding meer. Je wordt een soort van opgegeven. Het is vrij makkelijk om deze instelling over te nemen, wat heeft het nog voor zin? Als artsen geen oplossing meer zien, hoe kan jij dan nog positief blijven? Op zon moment is coaching enorm waardevol. Samen werken we aan acceptie en invulling van je leven. Een oplossing, zodat je vol goede moed je leven kunt oppakken en weer gelukkig kunt zijn! Ik help je met het leren omgaan en aanvaarden van je ziekte. Je zult al snel de voordelen bemerken:

• Je denkt niet meer in beperkingen, maar in mogelijkheden
  • Je hebt geen last meer van belemmerende gedachtes en overtuigingen.
  • Je hebt meer controle over je emoties
  • Je kunt op eigen kracht verder
  • Je neemt de regie weer terug over je eigen leven

Heb je net te horen gekregen dat je chronisch ziek bent? Of ben je al langer ziek, maar lukt het niet om je leven weer op de rit te krijgen? Neem gerust contact op via info@massagepraktijkhavelte.nl of bel 06-57219408.

P.S. Ben je niet zelf chronisch of langdurig ziek, maar wel je partner, familielid of andere dierbare en wil je daar goed mee leren omgaan? Ook dan kan ik helpen met mijn coaching.