Burn-out of overspannen? Dit kun je eraan doen!

burn-out

Sociale druk, steeds meer verplichtingen, een gezin dat je moet onderhouden, stress op werk: voor je het weet heb je een burn-out of ben je overspannen. Je gaat over je eigen grenzen heen, zowel lichamelijk als geestelijk. En dat kan er heel langzaam insluipen, sommige mensen hebben al jaren een burn-out zonder dat ze dit door hebben. Want je wilt niemand teleurstellen en je voor de volle 100% geven. Dus ga je gewoon door. Je dagen zijn propvol gepland en je zet jezelf op de laatste plek. Stress levels lopen op en je voelt aan alles dat het eigenlijk niet meer zo verder kan, maar je laat jezelf niet kennen! Dit is hoe overspannenheid begint en als je zo door gaat, langzaam overloopt in een burn-out.

Verschil tussen burn-out en overspannen zijn

In het dagelijks leven krijgen we te maken met verplichtingen, problemen en gebeurtenissen. Dit kan veel spanning geven. Een beetje spanning is gezond, dit is op veel situaties een normale reactie van jouw lichaam. Het maakt je alert en zorgt dat je tijdelijk beter presteert. Bijvoorbeeld een vreemd geluid dat je hoort tijdens een wandeling door de bossen; je staat in één keer op scherp. Al snel zie je dat het maar een vogel is die tussen de bladeren woelt. De spanning ebt weg en je voelt je weer normaal. Gezonde stress duurt minuten of uren, geen dagen of maanden.

Houd stress wel langer aan, dan is dit niet gezond voor je. Het stress hormoon cortisol is teveel aanwezig. Zowel een burn-out als overspannen zijn, is een gevolg van teveel stress. Het verschil tussen beide is dat bij overspannenheid je snel kunt herstellen als je de oorzaak wegneemt. Denk aan een stressvolle baan of een relatie waar je niet blij mee bent. Door op tijd actie te nemen, voorkom je dat je in een burn-out beland. Bij een burn-out duurt het herstel vaak een stuk langer.

Symptomen overspannen en burn-out

Hoe weet je nou wanneer je overspannen bent? We zijn zo gewend om alsmaar dóór te gaan, dat we veel signalen van ons lichaam negeren. We vergeten om te luisteren. Het lichaam is zowel fysiek als mentaal uitgeput. De eerste symptomen van overspannenheid zijn:

• Prikkelbaar zijn
• Moeheid
• Veel piekeren
• Onrustig slapen
• Makkelijk huilen
• Slecht tegen drukte of lawaai kunnen
• Een gejaagd gevoel hebben
• Moeilijk concentreren
• Slecht dingen onthouden

Met een paar keer onrustig slapen of ‘s nachts piekeren, ben je natuurlijk niet meteen overspannen. Het gaat hierbij echt om chronische stress.

Een burn-out is een stuk ernstiger dan overspannenheid. Je verliest vaak het plezier in wat je doet en hebt geen levenslust meer. Ook kunnen symptomen ontstaan zoals angst, slapeloosheid, depressie en spijsverteringsklachten. Vaak zijn klachten al maanden aanwezig. Het dagelijks functioneren op het werk of thuis lukt niet meer, alles wordt teveel.

Overspannen of burn-out: hoe lang duurt het herstel?

Hoe snel je herstelt, is voor iedereen verschillend, je hebt dit namelijk zelf in de hand. Over het algemeen is de periode van overspannenheid een stuk korter, waardoor ook het herstel een stuk korter zal zijn. Gemiddeld is een herstelperiode van zo’n zes weken voldoende om in balans te komen. Zorg wel dat je de oorzaak van de spanning wegneemt, anders beland je weer terug in dezelfde situatie. Bij een burn-out duurt het herstel gemiddeld 3 tot 5 maanden, maar ook dit is weer heel persoonlijk. Wat kun je tegen overspanning en een burn-out doen?

• Maak je klachten bespreekbaar
• Probeer je hoofd leeg te maken
• Eet gezond en beweeg regelmatig
• Zorg voor voldoende slaap
• Probeer om te mediteren
• Doe dingen waar je ontspannen van wordt
• Leer genieten van niets doen

Massage bij overspannen en burn-out

Een massage heeft een verlagend effect op het stresshormoon (cortisol). Andere hormonen zoals oxytine, dopamine en endorfine worden juist aangemaakt. Je bent hierdoor beter bestand bent tegen dagelijkse stress en voelt je ontspannen en gelukkig. Je voelt je lichaam weer beter aan.

Heb je last van veel stress, ben je overspannen of heb je een burn-out? Verwen jezelf dan regelmatig met een massage. Ik bied ook een traject aan waarbij je naast massages ondersteunt wordt met beweging en coaching. Een totaalpakket waarbij je snel weer terug in balans komt!

Delen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Heb jij last van je rug, nek of schouders? Of wil je lekker ontspannen? Neem dan contact op en boek een massage.