Afwijkende situatie van de rug

Vandaag wil ik aandacht besteden aan drie soorten rug afwijkingen namelijk, de kyfose, scoliose en de lordose.
Bij kyfose denken we aan een kromming met de bolle kant richting de achterzijde. Dus een bolle boven rug.
Dit is in verschillende gradaties.
Mensen met kyfose hebben vooral last van pijnklachten in de nek, schouders en rug.
Deze pijn kan lijden tot hoofdpijn en evenwichtsproblemen.
Doordat men continue de houding aan het corrigeren is, kan dit voor spierpijn en vermoeidheid zorgen.
Oorzaken van kyfose; zijn zenuw-en spieraandoening, bij oudere vrouwen, door ontkalking van de ruggenwervels (osteoporose), maar ook door een slechte lichaamshouding.
door vaak onderuitgezakt te zitten of regelmatig zware dingen tillen, kunnen de spieren en banden in je rug zodanig oprekken dat ze je ruggengraat niet meer goed kunnen ondersteunen.
Hierdoor kan er verzakking optreden in een overmatige bolling.
Lordose; een kromming met de bolle kant richting de voorzijde, dus een holle rug en een bolle buik.
De wervelkolom is dan meer dan gebruikelijk naar voren gekromd, vooral in het gebied direct boven de billen.
Oftewel een holle rug.
Oorzaken lordose; Zwakke spieren, zware buik, bepaalde heupafwijkingen.

Scoliose; er is sprake van een onnatuurlijke draaiing in de wervelkolom, waarbij wervels een zijdelingse kromming hebben en/ of verdraaid zijn in de lengte-as.
Oorzaken van scoliose; soms is het al bij de geboorte aanwezig , maar is het pas zichtbaar tijdens de groei van baby naar volwassene.
15% van de gevallen is het aangeboren.
Maar het kan ook door afwijkingen van het bot, de zenuwen, de spieren of het bindweefsel komen.
De lumbaal massage kan ingezet worden bij vrijwel aan alle wervelkolom gerelateerde klachten.
Aandoeningen zoals scoliose, kyfose en lordose zijn niet te genezen.
Dat kan alleen met een operatie.
Wel kan een Atlas-lumbaal massage de pijnklachten verlichtten.
Bijvoorbeeld;
-Mensen met pijnklachten in de lage rug.
-Pijn die veroorzaakt kan worden vanuit zenuwen of spieren bij de tussenwervelschijven.
-Pijn die uitgaat van het heiligbeen en het darmbeen, of door beschadiging of slijtage van de tussenwervelschijf.

Maar ook nieuwe of blijvende pijnklachten welke na een rugoperatie ontstaan.
Bij een vastzittend SI-gewricht worden vaak de aanhechtingen van de spieren op de bekkenrand overbelast, waardoor er pijn en vermoeiend gevoel in de onderrug kan ontstaan.

Door een korte massage wordt de doorbloeding gestimuleerd en zullen in de meeste gevallen de ‘kabels’ na korte tijd verdwijnen waardoor er snel verlichting van pijnklachten op kan treden. Een geschikte massage hiervoor is de Atlas-lumbaal massage. Massagepraktijk Havelte is door de Stichting Back Balance gecertificeerd om deze massage uit te mogen voeren.